dissabte, 24 de novembre de 2007

ELS LLENGUATGES DE LA TARONJA




Els infants tenen infinits llenguatges…per què no podem fer-los servir?
Aquesta proposta presentada com “Suggerències per desenvolupar els infinits llenguatges dels infants” té l´objectiu de mostrar que l´educació dels infants, a qualsevol edad, pot ser més eficaç si som capaços de saltar-nos el conformisme, l´avorriment i el tedi, basats en una pedagogia retòrica, pasiva i ineficaç en la majoria dels casos.
En certa manera significa deixar de costat les programacions educatives que impliquen preveure per endavant, de manera rígida, el que ha d´ocorrer a l´ensenyament.
Això no significa deixar pas a la improvisació, es tracta de posar a la disposició dels xiquets i xiquetes situacions variades basades en les potencialitats i la creativitat dels infants com éssers humans. Significa incrementar el número i la qualitat de les possibilitats d´aprenentatge i aprofitar la riquesa infinita de les facultats dels infants, la seua capacitat de sorprendre´s , d´investigar, la seua capacitat de construir el coneixement a través de processos relacionals, actius i originals.
Els infants, com deia Rodari, són una gramàtica de la fantasia i una gramàtica de la creativitat.

He triat un objecte: la taronja, podria haver estat qualsevol altre, com a fil conductor d´aquesta proposta oberta a la creativitat de tothom. No és tracta d´un recetari per seguir al peu de la lletra, és més bé un recull de possibilitats per oferir als infants, és una narració inacabada que desitja trobar espais més amplis de reflexió al voltant del fet educatiu.
Com he dit abans, es tracta de potenciar tots els llenguatges dels infants però…
Com començar?
El primer llenguatge amb el que entrarem en contacte serà el dels sentits que ens portarà de la mà a jugar amb el llenguatge de la imatge, amb el llenguatge oral, amb l´escrit, els quals seran generadors de tots els altres llenguatges…
Llavors, aquest joc es convertirà en una revolta " VEURE -POEMES DE REVOLTA- BROSSA - ED 62 contra el tòpic, l´estereotip, contra tot el que fa que les paraules funcionen com un automatisme sense generar pensament, sense significar…

Un objecte qualsevol, en aquest cas una senzilla taronja, al ser escollit per la nostra mirada i tret del seu context, pot convertir-se en un objecte d´inspiració


Es tracta de descobrir que tot està sempre per encetar…